23948sdkhjf

Nytt koncept och stor omskyltning för Jaktia

15 butiker från Interjakt byter skylt och därtill satsar jaktjätten vidare i Norge och Danmark och öppnar även mindre ytor hos bygghandlare i Sverige.

I september i fjol gick Jaktia och Interjakt i hop och bildade Burdock Outdoor Group. Aktörerna blev därmed en nordisk jätte inom jakt-, outdoor- och sportfiskevärlden med ett stort antal butiker och e-handel i Sverige, Norge och Danmark. 

Sammanslagningen innebar bland annat integrerade nyckelfunktioner inom inköp, logistik, it, affärsutveckling och marknadsföring.

Som en konsekvens av sammanslagningen har totalt 15 butiker i Sverige och Norge nu bytt skylt från Interjakt till Jaktia. I Sverige är det butikerna i Trollhättan, Övertorneå, Årjäng, Sollefteå, Hyltebruk, Ullared,  Kågeröd och Stjärnåsen i Landvetter. I Norge har butiker i Kristiansand, Hønefoss, Rakkestad, Råde, Bjørkelangen,  Otta och  Svalbard blivit Jaktia.

Nu lanserar kedjan även ett nytt koncept, Jaktia Express, som beskrivs som en shop in shop-lösning; en avdelning av butiken som är dedikerad till kedjans produktkategorier inom jakt, fiske, friluftsliv och hund men som erbjuder ett mer begränsat sortiment jämfört med en fullfjädrad butik.

Ytor har öppnats hos K-Bygg i Söderköping, Rob. Lidéns Bygghandel i Sorsele, Färg, Bad & Kakel i Arvika samt i Karl Hedin Bygghandel i Torsby, Sunne, Hedemora och Hagfors.

– Samtliga butiker är strategiskt viktiga för oss när det gäller exponering och tillgänglighet. Detta gör att vi stärker vår närvaro. Inte minst i områden i mellersta och norra Sverige och i Norge där det finns en lång tradition av jakt och fiske, säger  Lars Martinsson, vd på Jaktia.

Kedjan har öppnar även ny butik i Danmark då den befintliga verksamheten Sie Hunting i Langeskov anslöt tidigare i år. Aktören bakom den öppnar även en ny butik i Jyllinge som blir den första med Jaktias butikskoncept i Danmark. I vår öppnar Jaktia även en helt ny butik i Haninge utanför Stockholm.

Med de nya butikerna består franchisekedjan  nu av omkring 160 butiker och några ambitioner att dra ned på tempot finns inte utan ambitionen är att växa med ytterligare butiker.

– Vi vill öppna fler butiker i områden där det finns en tradition inom och ett intresse för jakt, fiske och friluftsliv. Vi välkomnar fler franchisetagare att vara med oss på denna resa, säger Lars Martinsson.

Artikeln är en del av vårt tema om Butiksöppning.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11